Napa - Archer Taylor Preserve - Reisverslag uit Napa, Verenigde Staten van Ingmar - WaarBenJij.nu Napa - Archer Taylor Preserve - Reisverslag uit Napa, Verenigde Staten van Ingmar - WaarBenJij.nu

Napa - Archer Taylor Preserve

Blijf op de hoogte en volg Ingmar

17 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Napa

Na nog wat dagen in SC te zijn geweest was het eindelijk zo ver; mijn eerste project :)!. Ik zou naar Napa gaan waar we zouden helpen in het Archer Taylor Preserve, een prive en beschermd gebied waar uitsluitend mensen met een guide mee mogen om daar te lopen. Dit was een 5-daags project, maar eigenlijk stiekem 3 'echte' volle werkdagen aangezien reizen er ook bij komt kijken.

De weersverwachting was dat het 30 graden Celsius zou worden, of meer, dus lekker warm. Gelukkig kwamen we er al snel achter dat bijna het hele ATP een groot Redwood bos is. We hebben dus ook tussen de Redwoods gekampeerd, wat ik in ieder geval een erg bijzondere ervaring vond. Het gebied zelf was verder ook heel erg mooi. Het ATP lag in een vallei waar ook een riviertje doorheen liep. Helaas (waarschijnlijk vanwege de droogte) was er amper water, maar toch.

We hadden 8-uur werkdagen, en reizen hoort daar ook bij. De eerste dag was dus de reis ernaartoe (ongeveer 3 uur), kamp opzetten, lunch maken en eten en de project partners ontmoeten. Vervolgens hebben we een hike gedaan door bijna het hele gebied, waar we een beetje uitleg kregen wat we ongeveer allemaal gingen doen. Dat was voornamelijk Trail work en Invasive species removal -- in dit geval Himalayan Blackberries en Periwinkle / Vinca.

Aangezien we in principe in het wild kamperen moet er goed rekening gehouden worden met de opslag van etenswaar en de afvoer van afval. Gelukkig hadden we tijdens dit project gewoon een toilet, dus dat viel mee. Geen douches overigens, maar ja, als iedereen zweet en stinkt valt het niet meer zo op. Etenswaar werd opgeslagen in grote stevige bakken, die snachts weer in de trailer waar ook de gereedschap en onze spullen mee vervoerd werden verdwenen.

De eerste dag zat er na die uitleg-hike alweer op, dus werd er eten gemaakt. 2 mensen koken iedere avond, en er wordt zowel vegetarisch als niet-vegetarisch gekookt, of in ons geval vegan / niet-vegan. Alhoewel het niet helemaal ideale etensvoorraden waren vond ik het eigenlijk nog best goed te doen. Verschillende groentemixen, paprikas, sla, tomaten, behoorlijk veel fruit (genoeg voor 4-6 per persoon per dag), tofu, 'salty snacks', noten, rozijnen, mueslirepen etc. Behoorlijk veel van alles eigenlijk. Vlees / vis was er ook, maar geen idee precies wat aangezien ik dat niet gebruikte.

Onze dagen begonnen om 7 uur (8 uur begint werk) en iedereen was een beetje moe van de reis. Dankzij de redwoods en de vallei waar we tussen zaten was het erg vroeg al heel erg donker (zo rond 7 uur savonds had je koplampen nodig), en meestal gingen we rond 9 uur naar bed, soms eerder.

De eerste dag hebben we voornamelijk de blackberries weggehaald. Die hadden soms erg diepe wortel hoofden (is dat het goede woord?) dus af en toe kreeg de grond het er flink van langs. Zo hebben we bijvoorbeeld Mattocks gebruikt. Gelukkig hadden de blackberries ook doorns, en alhoewel we wel handschoenen hadden prikten ze daar regelmatig doorheen. We werkten van ver naar dichterbij, en moesten dus eerder die dag al de gereedschappen op een ongeveer 3km lange berg-achtige wandeling mee nemen. En natuurlijk je lunch en 4-6 liter water. Kortom, in dit weer was iedereen bijna constant aan het zweten, en was het erg fijn dat er veel schaduw was.

De volgende dag zijn we een beetje opgesplitst, maar ik ben de derde dag ook overgegaan naar de andere groep, dus wat die deden komt zo. De tweede dag heb ik vooral 'duff removal' gedaan. Duff = dead stuff, voornamelijk bladeren / zachte grond / takjes en steentjes van het pad af gesleept met een Mccloud. Opzich een beetje saai werk, maar het pad werd een stuk makkelijker begaanbaar. Sommige plekken waren namelijk nogal 'gevaarlijk' voor de gebruikelijke wandelaar.

De derde dag ben ik dus gaan helpen bij de andere groep, waar we trappen hebben geplaatst op een ander pad (naar Maggie's Peak in de buurt). Er waren nogal veel tredens er behoorlijk slecht aan toe, dus die werden eerst eruit gehaald en toen betere nieuwere ervoor in de plaats gezet. Gelukkig had de groep de dag ervoor al de meeste materialen omhoog getild. Mijn taak was voornamelijk zorgen dat de aarde om de trappen heen goed begaanbaar zijn en zorgen dat de trappen stevig vast zitten. Ik heb heel veel aarde verplaatst en verschoven en vervolgens gestampt als een heipaal. Berhoorlijk stoffige boel werd dat. Vervolgens zijn we toen nog een kleiner paadje gaan ont-duffen.

In totaal hebben we zo ongeveer 5 mijl / 8-9 km geloof ik verbeterd, wat ik best wel veel vind voor 3 dagen werk. De hele crew was erg aardig en ik vond het een erg goed eerste project. We hadden veel verschillende dingen gedaan, was niet te warm (hoera schaduw), was een erg mooi gebied en met leuke mensen. De minpunten; sprinkhanen in de tent, niet heel veel verder in de omgeving kunnen doen als vrije tijd (dat verschilt per project), en iedereen's favoriet: Poison Oak. Gelukkig heeft niemand het uiteindelijk gekregen, maar het was er wel redelijk veel en er moest wel redelijk constant rekening mee worden gehouden.

De projectpartners waren erg tevreden met wat we hadden gedaan en we waren iets eerder klaar dan geplanned, dus de 5de dag was eigenlijk alleen afbouwen, zorgen dat er niets van ons verblijf daar overblijft en vervolgens alles schoonmaken bij het warenhuis. Mede omdat we in poison oak gebied hadden gewerkt, maar ook bij ieder ander project worden alle gereedschappen, de etenswaren, de etensbakken en de auto (binnen en buitenkant) schoongemaakt en opgeruimt. En dat was dan het einde van mijn eerste project bij ACE.

De plannen voor volgende projecten waren iets gewijzigd, dus ik ging de dag daarna al weer naar het andere ACE verblijf in South Lake Tahoe...

• 20 Oktober 2015 - 07:49

Erwin:

Mooi verslag weer hoor! Erg leuk om te lezen wat jullie doen en wat er allemaal gebeurt op zo'n project

• 20 Oktober 2015 - 13:17

Sandra:

Wat een bijzondere ervaring zo tussen de Redwoods te mogen kamperen!
    Heb je veel sterren kunnen zien, of stonden die bomen ervoor? ;)
    Leuk om die kisten met eten te zien. Daar had ik geen idee van. Er wordt
    dus goed voor de innerlijke mens gezorgd
    Hopelijk heb je bij Tahoe en het East Bay Park District ook een mooie tijd.
    Veel liefs!

• 21 Oktober 2015 - 13:25

Lia:

Leuk en mooi verslag hoor Ingmar ! Jullie hebben goed je best gedaan...9 km. verbeterd.
    Wij krijgen bijna zin om daar te gaan wandelen.
    Liefs Johan en Lia

• 22 Oktober 2015 - 08:27

Maartje:

Hoi Ingmar,

Leuk zo om te lezen wat je zo allemaal doet. Bleef toch een beetje abstract voor de buitenstaander. Veel plezier met de volgende projecten.

• 22 Oktober 2015 - 14:18

Nolly Uit De Bos:

Lieve Ingmar,

Ik vind het geweldig jouw verslagen te lezen. Het lijkt me erg interessant, iets wat ik zelf ook wel had willen doen toen ik nog jong was.

Bij ons loopt het niet helemaal op wieletjes, want paul heeft een knieprobleem. Hij kan gelukkig wel fietsen.

Veel liefs en veel werk maar , zo heerlijk buiten.

Nolly