Oriëntatie - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Ingmar - WaarBenJij.nu Oriëntatie - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Ingmar - WaarBenJij.nu

Oriëntatie

Blijf op de hoogte en volg Ingmar

06 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Zondag was de oriëntatie dag, waar van alles en nog wat uitgelegd werd. Inmiddels had ik al met iets met iets meer mensen gesproken, en er zijn redelijk wat Duitsers hier. Van het groepje die tijdens mijn weekend aan zijn gekomen zijn er 3 Duitsers, een Zweed, een Japanse, een Spanjaard en 5 Amerikanen. Ik geloof dat dit wel een grote groep is die in een keer is aangekomen, wat niet zo gebruikelijk is.

De oriëntatie was in het kantoor van ACE (niet het huis / verblijf), wat een blok verder lag. Daar moesten we nogmaals wat contracten en verklaringen tekenen, werden wat reisdocumenten gekopieerd en vervolgens kwam een redelijk lange presentatie met uitleg over hoe dingen hier gedaan gaan worden.

Ten eerste liepen we de ACE 'handleiding' een beetje door, met de huisregels en ACE-gerelateerde regels, hoe we met elkaar om moeten gaan en dat er rekening gehouden moet worden met zo veel diverse culturen e.d. In principe allemaal redelijk voor de hand liggend, maar op zich wel goed dat het gedaan werd.

Vervolgens, na een lunch, werd er verteld over wat veiligheidsregels voor tijdens de projecten zelf. Hou rekening met elkaar als je gereedschap gebruikt, gebruik geen handen en gereedschap door elkaar, draag het met de scherpe gevaarlijke kant naar beneden en meer. Ook werd er toegelicht over het warme en droge klimaat hier. Je moet op een project ongeveer 4-6 liter drinken, op warme dagen richting de 8. Dat ging gepaard met een uitleg over dehydration, heat-related illnesses en water intoxication, dus er moet ook zout bij gegeten worden en goed op elkaar gelet worden. Ook kwam er uitleg over gevaarlijke dier- en plantsoorten, maar dat wordt ook nog tijdens de projecten zelf herhaald.

Vervolgens kregen we een tent en werd even snel uitgelegd hoe we dit in elkaar moesten zetten, hoe je moet controleren of er dingen stuk zijn of gaan en hoe je ze in moet pakken zodat het beter behouden blijft. Die tenten worden natuurlijk veel meer gebruikt dan normaal (250+ dagen per jaar), dus die slijten redelijk snel als er niet goed mee omgegaan wordt.

De dag na de oriëntatie, maandag, gingen er 2 projectgroepen naar San Diego. De meeste nieuwe internationale volunteers plus een hoop anderen vertrokken al, en die blijven voorlopig nog in San Diego (11 - 12 dagen oid). Samen met een Duitser en de Amerikaanse volunteers (9 totaal) ben ik dus achter gebleven in een huis wat nu ineens best wel leeg is. Ik denk dat er eerst rond de 25 - 30 mensen zaten. Maar we hebben ons wel vermaakt, zo zijn we onder andere naar Natural Bridges State Beach gegaan. Een van de Amerikanen heeft vroeger in SC gestudeerd, dus die weet de weg en leuke plekken om naar toe te gaan.

Vanaf overmorgen (8 oktober) heb ik 2 dagen 'Leave No Trace / Trails Training', wat geloof ik gewoon een soort mini-projectje is in de buurt van SC. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat zijn. En ik heb van veel mensen gehoord dat Napa - het gebied waar mijn eerste project is - heel erg mooi is.

Tot nu toe is het nog steeds erg gezellig, het zijn allemaal erg aardige mensen. Iedereen komt alleen, dus iedereen kennis met nieuwe mensen en is ook erg enthousiast om dat te doen. Er wordt veel gepraat over hoe dingen zijn in andere landen, en zover ik weet bevalt ACE iedereen erg goed.